Csapattörténet

A BME Formula Racing Teamet 2007 elején hívta életre néhány tehetséges mérnökhallgató, hogy első és anno egyetlen magyar csapatként versenyautót építsenek és részt vegyenek a világméretű Formula Student versenysorozatban.

Az akkor még csak 18 fős alakulatot követte egy 50 fős második generáció, valamint egy harmadik generációs Junior csapat. Mára az ötödik generáció mintegy 80 tagot számlál, az egyetem számos különböző karát képviselve. A csapat mérnökei és menedzserei különböző területeken dolgoznak ugyanazért a célért; minél jobb eredmények eléréséért, valamint hogy megteremtsék a magas szintű anyagi, szervezeti és tárgyi feltételeket. Többek között ennek köszönhető, hogy 2007 óta kitűnően helytálltak a világ legjobbjai között német, angol, olasz és magyar versenyeken.

A Formula Racing Team nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, ezért a csapatnál dolgozó idősebb, és nagy tudású mérnökök elméleti ismeretekkel is segítik a Junior csapatot. Minden adott tehát ahhoz, hogy a csapat még évekig képviselje Magyarországot és a BME-t a Formula Student versenyeken.


Vezetőség


Mechanikai csoport

A mechanikai csoport feladata a váz felruházása a többi gépészeti tervezést igénnylő rész egységgel. Ide tartozik a  hajtáslánc mechanikus oldalának tervezése, fék és kormányrendszer, valamint a futómű. Ezen felül gépészeti feladatok átvállalásával támogatjuk a többi csoport munkáját. Például az önvezető rendszer aktuátorainak tervezésével.
Munkánk során fontos szerepet játszik a CAD- modellezés CREO-ban és végeselem szimuláció Ansys-ban. Minden egyes részegségről és az autó egészéről is precíz számítógépes modell és műszaki rajz készül. Továbbá a tervezés folyamán egy modern tervezőiroda teljes eszköztára fellelhető, így például generatív tervezés és szimbolikus algebrai szoftverekkel támogatott számítások is segítik munkánkat.
A tervezési időszak végeztével a csoport fontos szerepet tölt be a gyártási és összeszerelés valamint az teszt és karbantartási munkák nagyrészében.


Elektronika csoport

Az elektronika csoport az autót vezérlő elektronika tervezéséért, gyártásáért és működtetéséért felelős. Az alacsony feszültségű rendszer tervezése és gyártása fő feladatköreink közé tartozik. 
Rendszerünkben számos áramkör működik melynek hardware és szoftver fejlesztését mi magunk végezzük. Sok saját fejlesztésű szenzor kerül az autóba, amelyek adatainak tárolásával és kiolvasásával is csoportunk foglalkozik. Ezek teszik lehetővé a valós idejű telemetria szolgáltatását, melynek segítségével a többi csoport számára fontos adatokat gyűjtünk. Az autóban ezt mind a saját kábelkorbácsunk köti össze.
A saját fejlesztésű hardware-ekhez mi magunk fejlesztjük a beágyazott software-eket is, amelyek vezérlik az autó főbb funkcióit.


Járműdinamika csoport

A járműdinamika csoport fő feladata az autó négykerék-meghajtását szabályozó program fejlesztése, mely több szempontnak is meg kell feleljen: egyrészt “optimális dinamikával” kell irányítani az autót, azaz kipörgésgátlót, nyomaték-vektorozást, rajtprogramot és egyéb pilótát segítő funkciókat kell implementálni, másrészt pedig a villamos motorokban rejlő potenciált kell megfelelően kihasználni. Ide tartozik a teljesítményszabályozó, illetve a regeneratív fékezés vezérlése is. Ezek a funkciók MATLAB/Simulink környezetben készülnek el, majd az ebből automatikusan generált C kód fut az autón.
A  feladatok közé tartozik még a futómű kinematikai tervezése, a futóműbeállítások számítása, az autó dinamikai viselkedését vizsgáló szimulációk elvégzése (futóműben ébredő erők, gumimodellek, szabályozás tesztelése), illetve a tavaszi és nyári teszt- és versenyszezon alatt keletkező adatok rögzítésének felügyelete, továbbá ezek elemzése. A csoportban történő munkánál az említett szoftverek használatának ismerete, illetve dinamikai és irányítástechnikai ismeretek megléte előny, azonban nem elengedhetetlen.


Aerodinamika csoport

Az aerodinamika csoport feladata az autón lévő aerodinamikai csomag legyártása. A tervezés során csoportunk CFD szimulációk használatával formálja az aero csomagot: az elsőszárnyat, hátsószárnyat, oldaldiffúzort, és egyéb aerodinamikai elemeket, melyekhez az adott geometria megtervezését CREO-ban, előkészítését és szimulációját pedig Ansys Fluent-ben végzi.
Csoportunk feladata a megtervezett csomag legyártása is, a váz csoport mellett a mi csoportunk dolgozik még szálerősítésű kompozitokkal, de az aerodinamikai elemek felfogatását is nekünk kell megterveznünk, így elmondható, hogy csoporttagjaink sokoldalú feladatkörrel rendelkeznek, mindenki részt vesz a fejlesztésben és a gyártásban is, emellett széleskörű tudásra tehet szert mindenki, aki csoportunkat erősíti.


Váz csoport

A „Váz és kompozit” csoport szerepe a karbon monocoque váz és a hozzá tartozó részegységek tervezése és gyártása különböző szilárdságtani és ergonómiai követelmények alapján. Feladataink közé tartozik még a többi csoporttal való szoros együttműködés, ugyanis a váz biztosítja az összeköttetést az autó egyes részegységei között.
A csoportban lehetőség nyílik megismerni a szálerősítésű kompozitok tulajdonságait és felhasználási területeit, valamint a belőlük gyártott alkatrészek tervezési folyamatát, gyártástechnológiáját. A tervezett alkatrészek között fém alkatrészek is szerepelnek, ilyen például a bukókeret, valamint az övbekötési pontok. A csoporthoz tartoznak még a következő részegységek: az autó orránál elhelyezkedő ütközőzóna, a tűzfal, valamint az ülés és a kormány.
A tervezés fő lépéseit CAD, illetve VEM szimulációs szoftver segítségével végezzük. Lehetőség adódik többek között a felületmodellezés, fém (lemez)alkatrész-tervezés és a kompozit struktúrák méretezésének elsajátítására, érdeklődési körnek megfelelően.


Operatív csoport

Az operatív csoport elsődleges feladata a csapat menedzselése, ebbe a szponzoráció kivételével mindenféle háttértevékenység végzése beletartozik.Külön feladatköreink a PR, mint a cikkek írása és a social media platformok kezelése; a Team image, ahol a grafikai tudásukat csillogtathatják meg a csoporttagok mindenféle tervezési munka alkalmával (mint mondjuk a csapatruha, livery megtervezése). Emellett a csoport foglalkozik a csapattal kapcsolatos rendezvények teljeskörű szervezésével, lebonyolításával,  illetve a HR ügyekkel.


Elektromos hajtáslánc csoport

Az elektromos hajtáslánc csoporthoz több részegység is tartozik: a nagyfeszültségű akkumulátor, motorvezérlő, motor valamint az autó hűtésrendszere.
Az akkumulátor megtervezését, fejlesztését és legyártását is mi csináljuk. Az akkumulátorban csak az akkumulátor cellákat vásároljuk, minden más egység saját tervezésű, így a cellák elrendezését, az akkumulátor kompozit dobozolását, valamint a cellákat összetartó 3D nyomtatott elemeket is mi tervezzük meg. A csoport feladataihoz hozzátartozik még a saját akkumulátor felügyeleti rendszerének megtervezése is. Illetve a nagyfeszültségből alacsony feszültséget előállító DCDC konverter fejlesztése is, aminek segítségével tudjuk táplálni a alacsony feszültségű rendszert. Saját motor és motorvezérlő fejlesztésével is foglalkozunk.
Csoportunk  feladata még a hűtőrendszer megtervezése az autóhoz, ez magába foglalja a hőcserélők és egyéb hűtést igénylő elemek hűtőblokkjának, például a motorvezérlő hűtőblokkjának megtervezését, hőtani szimulációját, és nem utolsó sorban a hőcserélők megfelelő pozicionálását. A tervezés után a hűtőrendszer beszerelése, üzemeltetése is csoportunk feladata.


Driverless csoport

A driverless csoport feladatai közé tartozik az önvezető üzemmód megvalósításához szükséges szoftverek, szenzorok és számítógépek biztosítása és üzemeltetése. Minden olyan területtel foglalkozik, ami egy önvezető autó működéséhez elengedhetetlen. Ezek az érzékelés, térképezés, állapotbecslés, pályatervezés és irányítás.
Az érzékelés feladata, hogy szenzor adatok feldolgozásával a lehető legtöbb információt nyerje ki az autó környezetéről. A térképezés feladata, hogy az érzékeléstől kapott adatok alapján a környezetről felépítsen egy térképet és lokalizálja benne az autót. Az állapotbecslés felel azért, hogy pontosan meg tudjuk becsülni az autó sebességét és mozgását. A pályatervezés feladata megtervezni azt az ívet, amin az autó minél gyorsabban meg tud tenni egy kört. És végül az irányítás felel azért, hogy a megtervezett ívet valóban le is kövesse az autó.
A csoport által használt programozási nyelv alapvetően C++, de Python is előfordul. Ezen kívül a Robotic Operating System (ROS) környezetet használjuk, amelynek ismerete előny, de nem feltétel a jelentkezéskor.


Szponzorációs csoport

A szponzorációs csoport elsődleges feladata a stabil anyagi és eszközbeli háttér biztosítása a csapat számára. A felelősségi köreink azonban ezen belül is 3 fő csoportra bonthatóak le: csapat támogatása – beszerszés és logisztika, külső kommunikáció, és adminisztratív tevékenységek. A feladatkörünkbe tartozik a technical csoportjaink támogatása, ezáltal a beszerzések és rendelések intézése, a jelenlegi szponzorainkkal való aktív kapcsolattartás, az új, potenciális együttműködési lehetőségek felkutatása, a csapat képviselése tárgyalásokon, céges és saját eseményeinken illetve a támogatói igények felmérése és teljesítése is. Csoportunk foglalkozik mindemellett a szponzorációhoz köthető külső kommunikációs tevékenységekkel is, többek között köszönő posztok készítésével, a LinkedIn profilunk kezelésével, kiküldendő marketing anyagok szerkesztésével, videós összefoglalók gyártásával, meghívók és sablon emailek írásával. Azonban itt sem ér véget a feladataink sora, hiszen csoportunkban van még lehetőség pályázatok írásával, és a különböző szponzorációs adatbázisaink kezelésével is foglalkozni.