2023 – FRED-003 „Zoe”

2023. június 12-én mutattuk be egyetemünkön a 2023-as Formula Student versenyautónkat. Zoe egy elektromos hajtású EV/DV jármű, vagyis képes manuális és autonóm versenyszámokon való megmérettetésre is.


2022 FRED-002 „Lola”

2022. május 23-án mutattuk be a Hungaroringen a 2022-es szezonra készített Formula Student versenyautónkat, mely nem csak gyönyörű, hanem rendkívül gyors is lett, 0-ról 100 km/h-ra 2,4 másodperc alatt gyorsul. Az autó különlegessége, hogy egyaránt képes önvezető, valamint manuális üzemmódban is működni, így a korábbi évektől eltérően egy autóval tudunk két külön kategóriában is indulni.


2021 – FREC-010 „Ajna” és FRDC-003 „Ro2i”

A 2021-es, szinte két évig fejlesztett autónk, Ajna az eddigi legkönnyebb FRT-s versenyautó, amely a szezon kezdetén még a 190 kg-t sem érte el. Ezzel az autóval sikerült FRT pontrekordot is dönteni a Formula Student East versenyen, ahol az összetett harmadik helyét értük el 27 induló csapatból.

A 2020-as év manuális módban vezethető autójából, Roziból készült a 2021-es önvezető autó, amivel a németországi Hockenheimringen tudtunk részt venni egy versenyen. Bár sok gonddal szembesültünk, nagyon hasznos tapasztalatokat szereztünk a 2022-es évre tekintve.


2020 – FREC-009 „Rozi” és FRDC-002 „Batmobile”

2020-ban visszatértünk a régi koncepcióhoz, és két versenyautót építettünk. Rozi közel volt a 200 kilós álomhatárhoz, de sajnos versenyen nem tudtunk vele részt venni a covid járvány miatt.

Önvezető autónkkal, Batmobile-al egy magyar szakmai tesztnapon részt vettünk a többi magyar FS csapattal, ahol könnyűszerrel vette az elé állított akadályokat.


2019 – FRED-001 „Melody”

A 2019-es versenyszezonban célul tűztük ki, hogy két versenyautó helyett egyet fogunk megépíteni, mely képes lesz mind elektromos, mind driverless kategóriában versenyezni. Ezt a koncepciót egy fel- és leszerelhető driverless csomaggal oldottuk meg, mely segítségével, különböző kategóriákban is rajthoz állhattunk a Melody-ra keresztelt versenyautónkkal. A célt teljesítettük, így lehetővé vált, hogy a magyarországi, olaszországi, németországi, valamint a spanyolországi versenyen is megmérettetük magunkat. A Magyarországon megredezett versenyen összesített 18-adik, míg a többi versenyen a top 10 csapat között végzett a csapatunk, a közel 50 induló csapat közül.


2018 – FRDC-001 „One Ryde” és FREC-008

Hatalmas fordulat következett be 2018-ban: a csapat életében először egy versenyszezon alatt megépített egy, a szokott módon elektromos, és egy driverless versenyautót. A növekvő tendencia és a technológiai fejlődés következtében Magyarországon első csapatként egy önvezető versenyautó fejlesztésébe kezdtünk. A “One Ryde”-nak elnevezett autónk szabályosítása után, 2018-ban két országban is versenyvonal mögé tudtunk állni.

A csapattagok részéről hatalmas odafigyelést és koncentrációt igényelt két autó megépítése, azonban sikeresen megépítettük a FREC-008-at. Új autónk szintén saját fejlesztésű akkumulátorral rendelkezik, amely 288 db LiPO cellával rendelkezik. A csapat történelmében az eddigi legkönnyebb autó, hiszen tömege körülbelül 221 kilogramm. Továbbá, a FREC-008 az első olyan autónk, amely 0-ról 100 km/h-ra kevesebb mint 2,8 másodperc alatt gyorsul.

vALUSKA

2017 – FREC-007 „Honey Ryder”

Az FREC-007 a hírhedt Bond-filmek ikonikus női szereplőjéről, Honey Ryder-ről kapta nevét, a 007-es szériaszám után. Az autó egyik kiemelkedő teljesítménye, hogy születése óta összesen 686 kilométert tett meg. Szemléltetésképpen, ez a távolság közel a 31-szerese a versenyeken teljesítendő Endurance versenyszám távolságának. “Honey Ryder” vázszerkezete saját tervezésű volt, mely karbon kompozit monocoque-kal és acél bukókerettel rendelkezett. A 2016-os szezonhoz hasonlóan négy versenyre jutott el a csapat.


2016 – FREC-006 „EMM4” és 2015 – FREC-005 „EMM4”

A 2016-os évadban a csapat úgy vélte, hogy a továbbiakban is a 2015-ben bemutatott járműkoncepcióval szeretne versenybe szállni, főként az előző évben megfogalmazott célok, illetve az akkori tapasztalatokra való alapozás miatt. Ennek köszönhetően sikerült 4 versenyen is részt venni melyek mindegyikén szép eredményt ért el a csapat.

2015-ös év hatalmas lehetőségeket kínált a csapat számára. “EMM4” a brit színésznő, Emma Watson után kapta a nevét. Mivel a FREC-005 az első olyan versenyautójuk, amely összkerékmeghajtású, ezért ez kreatív módon a nevében is fellelhető (a 4-es szám ezt szimbolizálja). Az FRT a régióban elsőként, míg Európában a nyolcadik csapatként jelent meg négy kerék meghajtású elektromos versenyautó fejlesztésével. Ennek az évnek egy célja volt: megteremteni az alapokat, hogy bármely 2016-os Formula Student versenyen a dobogó legmagasabb fokára tudjon állni a csapat.


2014 – FREC-004 „Michaela 2”

2014-ben a név maradt, de a teljesítmény és ennek hála az eredmények változtak. “Michaela 2” legszembetűnőbb változtatásának az első- és hátsó szárnyakból, valamint diffúzorból álló aerodinamikai csomagot lehet nevezni. Ezen újítások leszorítóerő generálására alkalmasak, melyek következtében nagyobb kanyarodási sebesség, rövidebb féktáv, illetve kigyorsítás érhető el. A teljes aerodinamikai csomag 72 km/h-nál 1000 N leszorító erőt és 270 N légellenállást generált, mely akár 5-10%-kal csökkentette az adott köridőt.


2013 – FREC-003 „Michaela”

FREC-003 elnevezése egy csehországi kiruccanásnak köszönhető. A csapatot a helyi Formula Student versenyen ihlette meg egy cseh pultos lány, akit Michaela-nak hívtak. A 2013-as autót hibrid vázszerkezet jellemezte: elöl karbon kompozit monocoque-kal, hátul pedig acél csővázzal rendelkezett. Micheala két nívósabb versenyen vett részt: Hradec Kralové-ban és Győrben.


2012 – FRC-005 „Maula 2” és FREC-002 „eMaula”

A 2011-es, csapaton belül csak “Maula”- ként hívott versenyautó műszaki tartalma a csapat mérnökei szerint még sok lehetőséget rejtett magában. A koncepció adott volt, a terveket átgondolva és továbbfejlesztve érezték, hogy egy minden eddiginél sikeresebb versenyautó megalkotására van lehetőségük. Mindamellett, hogy az autó fő geometriai paraméterei közel megegyeznek az előző évi jármű (FRC-004) adataival, számtalan teljesen új dolog került az autóba. Jelentős és szembetűnő újítás a szélesebb gumiabroncsok alkalmazása, amely a jobb tapadást biztosította. Fő cél a tömeg csökkentése volt, így a csapat újratervezte többek között a tengelycsonkállványokat (upright-okat) is.

A 2012-es évben újonnan előkerült az eddigi években már jól ismert név: Maula, azonban a FREC-002-es versenyautó egy teljesen új köntöst kapott. Arankához hasonlóan ez az autó is elektromos hajtásúnak lett tervezve, mely nevében is jól tükröződik: “eMaula”. Az első elektromos autóhoz (FREC-001) képest tömege körülbelül 250 kilogrammra csökkent. Továbbá, gyorsulása is kiemelkedően javult: 0-ról 100 km/h-ra 3,8 s alatt gyorsult, illetve a végáttétel függvényében akár 180 km/h végsebességet is képes volt elérni.


2011 – FRC-004 „Maula” és FREC-001 „Aranka”

Az FRT-s zsargonban “Maulaként” is emlegetett FRC-004 a csapat 2011-es versenyautója, ami elődjénél 20 százalékkal könnyebb, mindössze 225 kilogramm. Ehhez társul a motor 85 lóerőre emelkedett teljesítménye, ami komoly előrelépést jelentett az autó menetdinamikai paraméterei terén. A fejlődés jegyében az autó minden részegysége javult a korábbiakhoz képest: az alkatrészek igényesebb anyagok felhasználásával készültek, a beépített Dexler differenciálmű a Formula Student versenyautóhoz elérhető legjobb megoldás, a motorvezérlést pedig a szintén elhíresült MoTec rendszer látta el. A csapat teljesen áttervezte a sebességváltót és szimulációs szoftverek segítségével hónapokig csiszolta a futómű-geometriát.

2011-ben a csapat megalkotta első elektromos versenyautóját, amely Aranka néven vált ismertté. Maga a versenyautó 0-ról 75 km/h-ra 5,2 másodperc alatt gyorsult fel és összesen 425 kilogramm tömegű volt. A fiatal mérnökök saját fejlesztésű akkumulátorral készültek, mely 84 db A123 cellát tartalmazott.


2010 – FRC-003 „DiVA”

Az FRC-003 a Formula Racing Team második generációjának első versenyautója. A Diák Versenyautó elnevezés után gyakran csak DiVA-ként emlegetett autó első tervei már 2009-ben elkészültek és sikerrel szerepeltek a silverstone-i versenyen, ahol egy évvel később maga az autó is pályára lépett. A két megmérettetés közötti hónapok folyamán a csapat nagyot lépett előre a projektmenedzsment és a különböző mérnöki szoftverek használata terén. A tagok többször átgondolták, újratervezték, végül megépítették a korábbiaknál letisztultabb autót, ami a huszadik helyen végzett Angliában és második lett a győri Formula Student Hungary-n. A DiVA révén az FRT tagjai megtalálták az utat az egyetemi csapatok élmezőnye felé, az autó így mérföldkőként vonult be a csapat történetébe.


2009 – FRC-002 „Cube”

Elődjével összevetve, az FRC-002 egy jobban megtervezett, projektszinten is hatékonyabban elkészített versenyautó lett. A BME FRT tagjai a 2009-es szezonra egy, a korábbinál 50 kilogrammal könnyebb autót alkottak meg, amely műszaki megoldásai terén kifinomultabb és átgondoltabb volt. A futamokon azonban felütötte a fejét néhány mechanikai probléma, valamint a csapat tagjai szerint a beállítások terén sem sikerült megfelelően kiismerni az FRC-002-est. Ennek az volt az oka, hogy az autó tervezése majd építése igen későn kezdődött meg, mivel a szükséges anyagi fedezet nem állt a csapat rendelkezésére, így az FRC-002 elkészítése a hockenheimi futam előtt rohamtempóban zajlott.


2008 – FRC-001 „Justin”

A BME Formula Racing Team első generációjának bemutatkozó versenyautója, az FRC-001 a 2008-as hockenheimi versenyre készült el. A műegyetemisták első autója minden szempontból úttörőnek bizonyult, hiszen a hallgatók elsődleges célja mind a műszaki megoldások, mind a csapatépítés terén a tapasztalatgyűjtés és a jövő megalapozása volt. Ellentétben a későbbi versenyautókkal, az FRC-001 esetében először az autó vázszerkezete készült el, mivel ez volt a feltétele annak, hogy a csapat zöld utat kapjon a projekt folytatásához. Az utolsó hetek megfeszített munkájának köszönhetően az FRC-001 elkészült a hockenheimi versenyre, amelyen a BME FRT a második legsikeresebb újonc csapat lett.