Copyright © 2025 BME Formula Racing Team

FacebookInstagramTwitterYouTubeLinkedInEmail

Made with ❤️ by Kir-Dev

BME Formula Racing Team
Olvasnivalók
HírekPublikációk
Versenyzés
Formula StudentVersenyautóink
Támogatás
TámogatókTámogass minket
Tagfelvétel
Rólunk
CsapatEseménynaptárKapcsolatEgyesületGaléria
HírekPublikációk
Formula StudentVersenyautóink
TámogatókTámogass minket
Tagfelvétel
CsapatEseménynaptárKapcsolatEgyesületGaléria

Publikációk

Csapattagjaink kutatási munkái, szakdolgozatai és egyéb publikációi

Mező-Kerekes Márk

LiDAR-alapú képfeldolgozás Formula Student versenyautóban

Az önvezető járművek az utóbbi években egyre nagyobb teret nyertek mind az ipari, mind a kutatási területeken. Ez a dinamikus fejlődés hívta életre a Formula Student versenysorozat Driverless kategóriáját is. A versenysorozat keretén belül egyetemi hallgatók elméleti tudásukat a gyakorlatba ültetve, a nemzetközi színtéren mérhetik össze tudásukat. A versenysorozat belső égésű, elektromos, valamint hibrid járműveknek is helyt ad, azzal a kritériummal, hogy a versenyautók tervezése kizárólag a hallgatók munkája legyen, míg a gyártási folyamatot végezheti partner cég is. A Formula Student versenyek nem csupán a pályán nyújtott teljesítményről szólnak, hanem a műszaki és gazdasági innovációkról is. A költséghatékonyság, a fenntarthatóság, a megbízhatóság és az optimalizáció is mind fontos szerepet játszanak a szakmai bemutatáson, amelyen egy szigorú szakmai zsűri tagjainak kell prezentálni a kivitelezett megoldásokat. 

Jelen TDK-dolgozat témája a Formula Student nemzetközi versenysorozatban részt vevő BME Formula Racing Team által fejlesztett autonóm járműrendszer LiDAR-alapú képfeldolgozó részegységének bemutatása. Dolgozatom fókuszában a LiDAR-alapú pontfelhő valós idejű feldolgozásának három kulcsfontosságú része áll: a mozgáskorrekció, a talajszűrés, és a bója szegmentáció. A mozgáskorrekció algoritmusa a LiDAR és az IMU szenzorokból származó adatokat ötvözve korrigálja a pontfelhő torzulásait, amelyek a jármű mozgásából erednek. Talajszűrésre egy hatékony és gyors algoritmus szolgál, amely eltávolítja a rendszer számára nem releváns pontokat a pontfelhőből, míg a bója szegmentáció a pontok visszavert intenzitása és geometriai jellemzőinek elemzésével határozza meg a pályán elhelyezkedő bóják pozícióját, neurális hálózatok alkalmazása nélkül. Ez a részegység kiemelten fontos a jármű navigálásához. A képfeldolgozási késedelem vagy pontatlanság közvetlenül befolyásolja a pályatervező algoritmusunk futási idejét és ezzel magának a versenyautónknak a sebességét is. 

A bemutatott rendszer mind szimulációban, mind a valós versenypályán bizonyította gyorsaságát, pontosságát és robusztusságát, ezzel helyettesítve a korábbi, kevésbé megbízható rendszerünket. Másfél éves kutató-fejlesztő munkám során a legmodernebb számunkra is kivitelezhető és alkalmazható ipari algoritmusokat és szenzorokat alkalmaztam, figyelembe véve a Formula Student versenyszabályzatainak és versenypályáinak sajátosságait. Dolgozatom célja hozzájárulni a saját és más Formula Student csapatok kollektív tudásához, támogatva ezzel kutatásaikat és fejlesztésüket.

Sima Szabolcs

Női követők elérése a motorsport közösségi médiában - a BME Formula Racing Team stratégiájának kritikus visszamérése

Megtekintés

A dolgozat célja, hogy feltárja, a BME Formula Racing Team (BME FRT) közösségi média stratégiájában megfogalmazott, a női követők arányának növelésére irányuló javaslatok milyen mértékben valósultak meg a gyakorlatban, és ezek mennyiben járultak hozzá a női elérés növekedéséhez. A kutatás középpontjában az áll, hogy a korábbi kommunikációs irányelvek és tartalomstratégiák milyen hatékonysággal alkalmazhatók a motorsport területén, ahol a közönség nemi megoszlása erősen férfidomináns.

A kutatás alapját kevert módszerű adatgyűjtése (fókuszcsoportos interjúk és kérdőíves megkérdezés) képezte, amelyet kiegészítő kvalitatív mélyinterjúk egészítettek ki a csapat közösségi média tevékenységében aktívan részt vevő tagokkal. A módszertan lehetővé tette, hogy a javaslatok megvalósítását és hatásait mind felhasználói, mind szervezeti oldalról értékelje a dolgozat.

A legfontosabb eredmények az alábbiak:

·      A javasolt emberközpontú és rövid, vertikális videóformátumok hatékonyan növelték az elérést és az interakciókat.

·      A csapat kommunikációjában hangsúlyosabbá vált az emberi oldal és a közösség bemutatása, amely pozitívan hatott a márka megítélésére.

·      A belső kommunikáció hiányosságai és a szereplési hajlandóság alacsony szintje azonban korlátozták a tartalomstratégia következetes megvalósítását.

·      A női elérés növekedése mérsékelt volt, ami azt jelzi, hogy a tartalomfejlesztés mellett szükség van tudatosabb közösségépítő és moderálási gyakorlatokra.

A dolgozat új értéket teremt azáltal, hogy gyakorlati példákon keresztül mutatja be, miként alkalmazhatók a sportkommunikációban elméletileg megalapozott modellek, például a Uses and Gratifications és a Psychological Continuum Model a közösségi média stratégiák fejlesztésében. Az eredmények más egyetemi vagy motorsport csapatok számára is iránymutatást nyújtanak a női közönség bevonásának és megtartásának hatékonyabb megvalósításához.