Copyright © 2025 BME Formula Racing Team

FacebookInstagramTwitterYouTubeLinkedInEmail

Made with ❤️ by Kir-Dev

BME Formula Racing Team
Olvasnivalók
HírekPublikációk
Versenyzés
Formula StudentVersenyautóink
Támogatás
TámogatókTámogass minket
Tagfelvétel
Rólunk
CsapatEseménynaptárKapcsolatEgyesületGaléria
HírekPublikációk
Formula StudentVersenyautóink
TámogatókTámogass minket
Tagfelvétel
CsapatEseménynaptárKapcsolatEgyesületGaléria

Autók

2025 - FRED-004 "Lara"

A 2025-ös autónk, Lara, teljesen új alapokra épült: a vadonatúj vázgeometriához illeszkedve egy minden főelemében újratervezett aerodinamikai csomag is készült. Mechanikai szempontból teljesen új felfüggesztés, korszerű hajtómű, valamint új kormányrendszer és aktuátor, továbbá új féknyergek és tárcsák kerültek beépítésre. Az elektromos és önvezető rendszere is megújult: saját fejlesztésű akkumulátor és motorvezérlő egység került az autóba, míg az önvezető üzemmódot immár MPC alapú vezérlés támogatja.
Mindezen változtatással Lara teljesen új koncepciója nemcsak önmagában mérföldkő csapatunk számára, hanem stabil kiindulópontot is teremt a további fejlesztésekhez és következő versenyautónk megépítéséhez.

lara

2024 - FRED-003 „2OE”

A 2024-es autónk, a 2OE nevet kapta, mivel elődje Zoe továbbfejlesztett változata. Továbbra is maradt a jól bevált egy autóba integrált manuális és önvezető üzemmód. Az előző évi karbon kompozit váz újra felhasználásával az aerodinamikai csomag, a diffúzor és a nagyobb első ,,rugótakaró elem’’ kivételével nem változott. A teljes elektronika megújult az autóban, áttérve a 24V-os rendszerre. Továbbá az önvezető (DV) és a járműdinamikai irányító szoftver (VDC) robosztusabbá vált. Emelett kisebb módosítások, tömegcsökkentések történtek.

auto

2023 - FRED-003 „Zoe”

2023. június 12-én mutattuk be egyetemünkön a 2023-as Formula Student versenysorozatra készült versenyautónkat, Zoe-t. Zoe egy elektromos hajtású EV/DV jármű, vagyis képes manuális és autonóm versenyszámokon való megmérettetésre is. 2023 egy különleges év volt, hiszen csapatunk történelmében először sikerült végigmennünk az önvezető kategória Trackdrive versenyszámán is.

zoe

2022 - FRED-002 „Lola”

2022. május 23-án mutattuk be a Hungaroringen a 2022-es szezonra készített Formula Student versenyautónkat, mely nem csak gyönyörű, hanem rendkívül gyors is lett, 0-ról 100 km/h-ra 2,4 másodperc alatt gyorsul. Az autó különlegessége, hogy egyaránt képes önvezető, valamint manuális üzemmódban is működni, így a korábbi évektől eltérően egy autóval tudunk két külön kategóriában is indulni.

lola

2021 - FREC-010 „Ajna” és FRDC-003 „Ro2i”

A 2021-es, szinte két évig fejlesztett autónk, Ajna az eddigi legkönnyebb FRT-s versenyautó, amely a szezon kezdetén még a 190 kg-t sem érte el. Ezzel az autóval sikerült FRT pontrekordot is dönteni a Formula Student East versenyen, ahol az összetett harmadik helyét értük el 27 induló csapatból.

ajna.jpg

A 2020-as év manuális módban vezethető autójából, Roziból készült a 2021-es önvezető autó, amivel a németországi Hockenheimringen tudtunk részt venni egy versenyen. Bár sok gonddal szembesültünk, nagyon hasznos tapasztalatokat szereztünk a 2022-es évre tekintve.

ro2i

2020 - FREC-009 „Rozi” és FRDC-002 „Batmobile”

2020-ban visszatértünk a régi koncepcióhoz, és két versenyautót építettünk. Rozi közel volt a 200 kilós álomhatárhoz, de sajnos versenyen nem tudtunk vele részt venni a covid járvány miatt.

rozi.jpg

Önvezető autónkkal, Batmobile-lal egy magyar szakmai tesztnapon részt vettünk a többi magyar FS csapattal, ahol könnyűszerrel vette az elé állított akadályokat.

batmobile

2019 - FRED-001 „Melody”

A 2019-es versenyszezonban célul tűztük ki, hogy két versenyautó helyett egyet fogunk megépíteni, mely képes lesz mind elektromos, mind driverless kategóriában versenyezni. Ezt a koncepciót egy fel- és leszerelhető driverless csomaggal oldottuk meg, mely segítségével, különböző kategóriákban is rajthoz állhattunk a Melody-ra keresztelt versenyautónkkal. A célt teljesítettük, így lehetővé vált, hogy a magyarországi, olaszországi, németországi, valamint a spanyolországi versenyen is megmérettetük magunkat. A Magyarországon megredezett versenyen összesített 18-adik, míg a többi versenyen a top 10 csapat között végzett a csapatunk, a közel 50 induló csapat közül.

melody

2018 - FRDC-001 „One Ryde” és FREC-008

Hatalmas fordulat következett be 2018-ban: a csapat életében először egy versenyszezon alatt megépített egy, a szokott módon elektromos, és egy driverless versenyautót. A növekvő tendencia és a technológiai fejlődés következtében Magyarországon első csapatként egy önvezető versenyautó fejlesztésébe kezdtünk. A “One Ryde”-nak elnevezett autónk szabályosítása után, 2018-ban két országban is versenyvonal mögé tudtunk állni.

FRDC-001 „One Ryde”.jpg

A csapattagok részéről hatalmas odafigyelést és koncentrációt igényelt két autó megépítése, azonban sikeresen megépítettük a FREC-008-at. Új autónk szintén saját fejlesztésű akkumulátorral rendelkezik, amely 288 db LiPO cellával rendelkezik. A csapat történelmében az eddigi legkönnyebb autó, hiszen tömege körülbelül 221 kilogramm. Továbbá, a FREC-008 az első olyan autónk, amely 0-ról 100 km/h-ra kevesebb mint 2,8 másodperc alatt gyorsul.

frec-008

2017 - FREC-007 „Honey Ryder”

Az FREC-007 a hírhedt Bond-filmek ikonikus női szereplőjéről, Honey Ryder-ről kapta nevét, a 007-es szériaszám után. Az autó egyik kiemelkedő teljesítménye, hogy születése óta összesen 686 kilométert tett meg. Szemléltetésképpen, ez a távolság közel a 31-szerese a versenyeken teljesítendő Endurance versenyszám távolságának. “Honey Ryder” vázszerkezete saját tervezésű volt, mely karbon kompozit monocoque-kal és acél bukókerettel rendelkezett. A 2016-os szezonhoz hasonlóan négy versenyre jutott el a csapat.

honey

2016 - FREC-006 „EMM4” és 2015 – FREC-005 „EMM4”

A 2016-os évadban a csapat úgy vélte, hogy a továbbiakban is a 2015-ben bemutatott járműkoncepcióval szeretne versenybe szállni, főként az előző évben megfogalmazott célok, illetve az akkori tapasztalatokra való alapozás miatt. Ennek köszönhetően sikerült 4 versenyen is részt venni melyek mindegyikén szép eredményt ért el a csapat.

2015-ös év hatalmas lehetőségeket kínált a csapat számára. “EMM4” a brit színésznő, Emma Watson után kapta a nevét. Mivel a FREC-005 az első olyan versenyautójuk, amely összkerékmeghajtású, ezért ez kreatív módon a nevében is fellelhető (a 4-es szám ezt szimbolizálja). Az FRT a régióban elsőként, míg Európában a nyolcadik csapatként jelent meg négy kerék meghajtású elektromos versenyautó fejlesztésével. Ennek az évnek egy célja volt: megteremteni az alapokat, hogy bármely 2016-os Formula Student versenyen a dobogó legmagasabb fokára tudjon állni a csapat.

emm4

2014 - FREC-004 „Michaela 2”

2014-ben a név maradt, de a teljesítmény és ennek hála az eredmények változtak. “Michaela 2” legszembetűnőbb változtatásának az első- és hátsó szárnyakból, valamint diffúzorból álló aerodinamikai csomagot lehet nevezni. Ezen újítások leszorítóerő generálására alkalmasak, melyek következtében nagyobb kanyarodási sebesség, rövidebb féktáv, illetve kigyorsítás érhető el. A teljes aerodinamikai csomag 72 km/h-nál 1000 N leszorító erőt és 270 N légellenállást generált, mely akár 5-10%-kal csökkentette az adott köridőt.

michaela 2

2013 - FREC-003 „Michaela”

FREC-003 elnevezése egy csehországi kiruccanásnak köszönhető. A csapatot a helyi Formula Student versenyen ihlette meg egy cseh pultos lány, akit Michaela-nak hívtak. A 2013-as autót hibrid vázszerkezet jellemezte: elöl karbon kompozit monocoque-kal, hátul pedig acél csővázzal rendelkezett. Micheala két nívósabb versenyen vett részt: Hradec Kralové-ban és Győrben.

michaela

2012 - FRC-005 „Maula 2” és FREC-002 „eMaula”

A 2011-es, a csapaton belül egyszerűen „Maula” néven emlegetett versenyautó műszaki tartalmát a csapat mérnökei jelentős potenciállal bíró konstrukciónak tartották. A koncepció adott volt, és a tervek átgondolása, továbbfejlesztése után úgy érezték, képesek lehetnek egy minden eddiginél sikeresebb versenyautó megalkotására. Bár az autó fő geometriai paraméterei nagyrészt megegyeztek az előző évi jármű (FRC-004) adataival, számos teljesen új elem került bele. Kiemelkedő és jól látható újítás volt a szélesebb gumiabroncsok alkalmazása, amelyek jobb tapadást biztosítottak. A fő cél a tömeg csökkentése volt, ezért a csapat többek között a tengelycsonkállványokat (upright-okat) is újratervezte.

maula.jpg

2012-ben visszatért az ismert név: Maula, azonban a FREC-002 versenyautó teljesen új köntöst kapott. Arankához hasonlóan ez az autó is elektromos hajtású volt, amit neve is jól tükröz: „eMaula”. Az első elektromos autóhoz (FREC-001) képest a tömege körülbelül 250 kilogrammra csökkent. A gyorsulás is jelentősen javult: 0-ról 100 km/h-ra mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsult, és a végáttételtől függően akár 180 km/h végsebességet is elérhetett.

emaula

2011 - FRC-004 „Maula” és FREC-001 „Aranka”

Az FRT-s zsargonban “Maulaként” is emlegetett FRC-004 a csapat 2011-es versenyautója, ami elődjénél 20 százalékkal könnyebb, mindössze 225 kilogramm. Ehhez társul a motor 85 lóerőre emelkedett teljesítménye, ami komoly előrelépést jelentett az autó menetdinamikai paraméterei terén. A fejlődés jegyében az autó minden részegysége javult a korábbiakhoz képest: az alkatrészek igényesebb anyagok felhasználásával készültek, a beépített Dexler differenciálmű a Formula Student versenyautóhoz elérhető legjobb megoldás, a motorvezérlést pedig a szintén elhíresült MoTec rendszer látta el. A csapat teljesen áttervezte a sebességváltót és szimulációs szoftverek segítségével hónapokig csiszolta a futómű-geometriát.

maula1.jpg

2011-ben a csapat megalkotta első elektromos versenyautóját, amely Aranka néven vált ismertté. Maga a versenyautó 0-ról 75 km/h-ra 5,2 másodperc alatt gyorsult fel és összesen 425 kilogramm tömegű volt. A fiatal mérnökök saját fejlesztésű akkumulátorral készültek, mely 84 db A123 cellát tartalmazott.

aranka

2010 - FRC-003 „DiVA”

Az FRC-003 a Formula Racing Team második generációjának első versenyautója. A Diák Versenyautó elnevezés után gyakran csak DiVA-ként emlegetett autó első tervei már 2009-ben elkészültek és sikerrel szerepeltek a silverstone-i versenyen, ahol egy évvel később maga az autó is pályára lépett. A két megmérettetés közötti hónapok folyamán a csapat nagyot lépett előre a projektmenedzsment és a különböző mérnöki szoftverek használata terén. A tagok többször átgondolták, újratervezték, végül megépítették a korábbiaknál letisztultabb autót, ami a huszadik helyen végzett Angliában és második lett a győri Formula Student Hungary-n. A DiVA révén az FRT tagjai megtalálták az utat az egyetemi csapatok élmezőnye felé, az autó így mérföldkőként vonult be a csapat történetébe.

DiVA

2009 - FRC-002 „Cube”

Elődjével összevetve, az FRC-002 egy jobban megtervezett, projektszinten is hatékonyabban elkészített versenyautó lett. A BME FRT tagjai a 2009-es szezonra egy, a korábbinál 50 kilogrammal könnyebb autót alkottak meg, amely műszaki megoldásai terén kifinomultabb és átgondoltabb volt. A futamokon azonban felütötte a fejét néhány mechanikai probléma, valamint a csapat tagjai szerint a beállítások terén sem sikerült megfelelően kiismerni az FRC-002-est. Ennek az volt az oka, hogy az autó tervezése majd építése igen későn kezdődött meg, mivel a szükséges anyagi fedezet nem állt a csapat rendelkezésére, így az FRC-002 elkészítése a hockenheimi futam előtt rohamtempóban zajlott.

cube

2008 - FRC-001 „Justin”

A BME Formula Racing Team első generációjának bemutatkozó versenyautója, az FRC-001 a 2008-as hockenheimi versenyre készült el. A műegyetemisták első autója minden szempontból úttörőnek bizonyult, hiszen a hallgatók elsődleges célja mind a műszaki megoldások, mind a csapatépítés terén a tapasztalatgyűjtés és a jövő megalapozása volt. Ellentétben a későbbi versenyautókkal, az FRC-001 esetében először az autó vázszerkezete készült el, mivel ez volt a feltétele annak, hogy a csapat zöld utat kapjon a projekt folytatásához. Az utolsó hetek megfeszített munkájának köszönhetően az FRC-001 elkészült a hockenheimi versenyre, amelyen a BME FRT a második legsikeresebb újonc csapat lett.

justin

Oldal tartalma