Lelepleztük a 2024-es versenyszezonra készült autónkat!

     2024. június 3-án csapatunk egy Rollout esemény keretei között bemutatta, hogy min dolgozott az elmúlt kilenc hónapban. A 2024-es Formula Student versenysorozatra készült autónkról – aki a 2OE nevet kapta – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem K épületében rántottuk le a leplet.

    Rendezvényünk célja az volt, hogy ismertessük vendégeinkkel versenyautónk létrehozásának folyamatát, újításainkat és terveinket az előttünk álló szezonra. Az eseményen jelenlévőknek és az élő közvetítésünket követőknek lehetősége volt meghallgatni egy részletes prezentációt, amelyet csapatunk kapitánya, Antal Zoltán és főmérnöke, Pácsonyi Péter tartottak.

   A szezon elején (szeptemberben) a csapat elkezdett különböző koncepciókat vizsgálni járműszinten és részegységek tekintetében egyaránt. Ezt a koncepciós fázisnak nevezett időszakot a tervezési szakasz követte, amely során az előzetesen kiválasztott legjobb elképzeléseket részletes tervvté formáltuk. A gyártási időszak alatt előállításra kerültek a különféle alkatrészek. Ezek létrehozását elsősorban támogatóink segítségével tudtuk megvalósítani, de akadnak olyan elemek is, amelyeket mi magunk gyártottunk le. Az összeszerelési időszak során elkezdtük összeállítani versenyautónk részegységeit. A műhelyünkben tesztekkel vizsgáltuk, hogy a jármű különböző rendszerei integritásban vannak-e, majd megtartottuk az autó shakedown-ját, amit a tesztelési időszak követett. 

     Számos olyan egység van, amelyek esetében a tavalyi koncepciót fejlesztettük tovább. Az elsőszárny tekintetében például ezt alkalmaztuk. Egy olyan megoldást használunk, amely segítségével a szárnyat egy adott magasságra mereven be lehet állítani. Mindez nagyon fontos a szabályoknak való megfelelés, illetve az aerodinamikai csomag összesített teljesítménye szempontjából, így idén újra terveztük az elsőszárny felfogatását, illetve szükség volt a szárny belső struktúrájának változtatása is.
A futómű esetében generatív, illetve additív gyártástechnológiával készült alkatrészeket használunk. A kötőelemek megfelelő méretezésével tudunk tömeget spórolni, így a futómű is hozzájárul versenyautónk súlyának csökkentéséhez. 
Ezek a generatív alkatrészek megjelennek a kormányrendszerünknél is.
A tavalyi év koncepciójának kompaktságát megtartva a felnibe betolt hajtás továbbra is előnyt jelent számunkra mind futómű kinematikában, mind pedig általában véve járműdinamikában. 

     Elektronika esetében a fő szerepet a megbízhatóság növelése kapta. Éppen ezért átalakítottuk a központi irányító egység tervezését. Ezen kívül egyszerűsítettünk a rendszer topológiáján is, mostanra csak 24V-ot fogunk használni. Ez magával vonzza egy új, saját tervezésű kábelkorbács megszületését. 
A hajtás mellett az egyik leginkább átalakult részegységünk a nagyfeszültségű akkumulátor. A tavalyi szezonban megvalósult cellatesztek alapján egy új cellatípust vállasztottunk ki, amely sokkal nagyobb energiasűrűséget eredményez, így ugyanazt az energiát sokkal kisebb tömegből érjük el. Átalakítottuk az egész egységet összetartó konténert, amellyel célunk az volt, hogy keskenyebb legyen, mint elődei. Ezt a keskenységet szem előtt tartva áthelyeztük az akkumulátor csatlakozóit is. Átalakítottuk az Accumulator Management Systemet (AMS) is, amely a megfelelő nyomtatott áramkörök újratervezés eredményezte. 

     Hűtés tekintetében megváltoztattuk az előző évek elrendezését, mindez kisebb csőhosszt eredményezett. Ezáltal el tudtuk érni, hogy a hűtésrendszerben található víz tömege kisebb legyen, ezzel is csökkentve autónk végleges súlyát. 
Az önvezető rendszer esetében az autó szenzorai maradtak az előző évi helyükön, vagyis a LiDAR továbbra is az orrkúpon található. Egy új szoftveres megoldásnak köszönhetően az önvezetőrendszernek egy eddigi részét, a kamerát el fogjuk tudni hagyni, ezzel is csökkentve autónk tömegét.

     Eddigi Rollout rendezvényeinkhez hasonlóan a prezentációt követően egy showrun-nal készültünk vendégeink számára, azonban az időjárás előrejelzésekre hagyatkozva ezt az opciót idén el kellett, hogy vessük. Természetesen nem szerettük volna bemutató nélkül hagyni vendégeinket, ezért egy E-fireup ismertetőt tartottunk a Rollouton jelenlévőknek és a követőinknek. 
Ennek során először ellenőriztük az alacsonyfeszültségű rendszerünk egységeinek, illetve a telemetriánk helyes működését. Ezek után megvizsgáltuk a nagyfeszültségű rendszerünk biztonság-kritikus funkcióinak működését (pl. szigetelésvizsgálat, vészkapcsolók). Majd végül megforgattuk a motorokat egy alacsonyabb és egy magasabb fordulatszámon, hogy ellenőrizzük a hajtásvezérlés és a motorvezérlő helyes működését.

      Idén összesen három versenyen fog részt venni csapatunk, melyek a Formula Student Easter, Formula Student Netherlands és Formula Student East. Így, ha valaki lemaradt volna Rollout eseményünkről, amellett, hogy a prezentációt a csapat YouTube, illetve Facebook oldalain visszanézheti, élőben is láthatja versenyezni 2OE-t a fenti helyszínek valamelyikén.


Az említett közvetítés az alábbi linken megtekinthető: Rollout live 2024