Lelepleztük 2025-ös versenyautónk terveit!

Március 14-én megrendezésre került 2025-ös Design Freeze eseményünk, amely keretei között bemutatásra kerültek idei, FRED-004 kódnévre hallgató versenyautónk tervei.
Az esemény a BME K épületének dísztermében került megrendezésre, ahol a vendégeink fogadását követően csapatkapitányunk, Pálfi Mátyás röviden ismertette a Formula Student koncepcióját és annak jelentőségét.
Célunk természetesen nem más, minthogy felülmúljuk eddigi teljesítményeinket és minden versenyen, amelyen részt veszünk, megszerezzük az összesített első helyezést. Ehhez azonban átgondolt stratégiára és összehangolt munkára van szükség.

Csapatunk a 2025-es versenyszezon alkalmával 3 helyszínen fogja megmérettetni magát versenytársaival. A sorozatot megkezdve először a magyar Formula Student Easteren veszünk részt, ez egy kiváló lehetőség arra, hogy a csapatok tapasztalatot szerezzenek és gyakoroljanak a különféle versenyszámokra, ezzel is elősegítve a minél pontosabb felkészülést az éles versenyekre. Ezt a szintén Magyarországon megrendezésre kerülő Formula Student East követi majd, végezetül, szezonunk zárásaként részt veszünk a német Formula Student Germany-n.

Design Freeze eseményeink lényege, hogy a jelenlévők, illetve az élő közvetítést követők betekintést nyerhessenek terveinkbe, valamint elképzeléseinkbe az adott évünk autóját illetően. Ez természetesen idén sem alakult másként, Pácsonyi Péter, a csapat főmérnöke ismertette újításainkat, fejlesztéseinket a 2025-ös versenyszezonunkra vonatkozóan.
A járműszintű koncepciónk fő célja a dynamic pontok maximalizálása, amelyet tömegcsökkentéssel, teszteléssel, aerodinamikai-, valamint házon belüli fejlesztésekkel érhetünk el a leghatékonyabban.

Aerodinamika tekintetében egy teljesen új koncepciót terveztünk meg. Figyelmet fordítottunk arra, hogy az egész aerodinamikai csomag stabilitását növelni tudjuk.
Tapasztalataink azt mutatták, hogy a ground-effect minél nagyobb kihasználásával lehet a legtöbb leszorítóerőt termelni, így fejlesztéseink során főleg erre fókuszáltunk.
A hűtésrendszer aerodinamikai csomagba való integrálására szintén kiemelt figyelmet kapott a tervezés során.

Elektronikánkban kiemelt szempont volt tervezésünk során, hogy jobban felszenzorozzuk az autónkat, hiszen ez hozzásegít minket ahhoz, hogy minél több adatot nyerjünk az egész rendszerről akár a teszteken, akár a versenyeken.
Az elektronikának egy nagyon fontos feladata a gép és az ember közötti interface megteremtése. Ennek köszönhetően egy új kormány mögötti kijelzőt, DASH-t fogunk tesztelni szezonunk során, amely a pilótát jobban segíti majd az autó kezelésében.
A megbízhatóságot szem előtt tartva áramköreinket többféle védelemmel egészítettük ki, ahhoz pedig, hogy ezt a biztonságosan vissza tudjuk mérni, extra visszamérési pontokat integráltunk a rendszerbe.

Az akkumulátor tekintetében egy új, már korábban kitesztelt cellatípust fogunk alkalmazni. Ez jelentős tömegcsökkenést eredményez majd a nagyobb energiasűrűség miatt, azonban a disszipáció is jelentősen eltér, így egy léghűtéssel fogjuk az idei akkumulátorunkat az autóba integrálni. 
Elektromos hajtáslánc tekintetében a másik jelentős fejlesztésünk a saját motorvezérlőnk (Caesar), amely sokkal kisebb és könnyebb elődeinél.

Járművünk futómű kinematikáját újra terveztük, ezzel célunk egy reszponzívabb és dinamikusabb autó létrehozása. Fontos szerepet kapott a stabilitás-, és validáció tesztelhetőség. Módosítottunk a rugók elhelyezésén is, az autó tengelyével kerültek párhuzamba.

A merevség fontos szempont volt a kormányrendszer megtervezése során, hiszen lényeges, hogy minél kevesebb holtjátékkal és deformációval rendelkezzen a jármű. Kiemelt figyelmet fordítottunk a szerelhetőségre, emellett fontos szerepet játszott még az önvezető rendszer megfelelő integrálása. Ennek eleget téve a kormányba integráltuk az önvezető aktuátort is, ennek köszönhetően gyorsabban tudunk manuális és önvezető mód között váltani.

A fékrendszer esetében is történetek változtatások. Az önvezető fékrendszer szelepei jelentős méretcsökkenésen mentek keresztül, így egy könnyebben hozzáférhető pedál boxot fogunk tudni az autóba szerelni. A tavalyi szezon során rendkívül jól teljesítettek a saját fejlesztésű első féknyergeink. Ezek mintájára idén a hátsókat is lecseréljük, ezzel segítve a fékrendszerünk megbízhatóságát. A könnyű szerelhetőséget itt is szem előtt tartva a tervezés során figyeltünk arra, hogy a fékrendszer könnyedén légteleníthető legyen. 

Számos újítással és fejlesztéssel készülünk a 2025-ös versenyszezonra, azonban terveink megvalósulásáig még hosszú út vezet. A lezajlott koncepciós fázist és tervezési időszakot a gyártási periódus váltotta. Ahogyan az utolsó alkatrészek is befutnak majd műhelyünkbe, kezdetét veszi az összeszerelési időszak, amely során elkezdjük összeállítani versenyautónk részegységeit. Az autó shakedown-ját követően megkezdődik a tesztelési időszak amit a várva várt versenyek követnek majd.

Hálával tartozunk támogatóinknak, hiszen előző éveinkhez hasonlóan idén is rengeteg segítséget és támogatást kapunk! Alig várjuk, hogy a jövőben is együtt dolgozhassunk!

Amennyiben lemaradtál élő közvetítésünkről és szívesen visszanéznéd Design Freeze eseményünket, a következő linken keresztül teheted meg: ÉLŐ KÖZVETÍTÉS